Σάββατο 25 Μαρτίου 2023

ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΟΥΜΕ ΤΟ ΜΥΑΛΟ ΜΑΣ

 







 Πως ανακαλούμε όσα διαβάζουμε, είτε πρόκειται για επιστημονικά , είτε  απλώς για άρθρα ειδήσεων. 

Διαβαζουμε καθετα  ολόκληρο το κείμενο





Σύμφωνα με τον καθηγητή νευρολογίας Bill Klemm, πρόκειται για στρατηγική τεχνική στην ανάκληση πληροφοριών. 

Δεν είναι να αποφύγετε να διαβάσετε ολόκληρο το κείμενο, αλλά να  εντοπίσετε τα σημαντικά θέματα και τις λέξεις-κλειδιά ώστε να ξέρετε τι να περιμένετε όταν στη συνέχεια το διαβάσετε εξονυχιστικά. 

Με το να εξοικειωθείτε με τα γενικά θέματα, θα καταστεί ευκολότερο να θυμηθείτε αργότερα τα επι μέρους. 

Κραταμε σημειώσεις στη σελίδα

Ποτέ δεν διαβάζουμε χωρίς μολύβι  Υπογραμμίζουμε οτι βρίσκουμε  ενδιαφέρουν ή σημαντικο. 

Σημειωνουμε παραγράφους που έχουν σημασία. 

Φτιάχνουμε διαγράμματα για να δουμε τη δομή των βασικών ιδεών 

Κάνουμε στον εαυτό μας ερωτήσεις σχετικές με το περιεχόμενο





Η Ingrid Spielman από το University of Delaware προτείνει αλληλεπίδραση με το κείμενο, να κάνουμε ερωτήσεις στον εαυτό μας καθώς το διαβάζουμε. 

Παράδειγμα  κάνω την ερώτηση: Ποια είναι η βασική ιδέα αυτού του κεφαλαίου. 

Αποτύπωση- Συσχετισμός- Επανάληψη

Η μνήμη έχει τρία στάδια και το πρώτο είναι η Αποτύπωση. 

Μπορούμε να βελτιώσουμε την εντύπωση που μας κάνει ένα κείμενο με το να κάνουμε εικόνα στο μυαλό μας την κατάσταση ή να φανταστούμε τον εαυτό μας να παίρνει μέρος σε αυτά που περιγράφει. 

Το δεύτερο στάδιο είναι Συσχετισμός το να συνδέσουμε δηλαδή αυτό που διαβάζουμε με κάτι που γνωρίζουμε ήδη. 

Για παράδειγμα, ίσως κάποιος από τους χαρακτήρες ενός βιβλίου να έχει το ίδιο όνομα με κάποιον φίλο. 

Το τρίτο στάδιο είναι η επανάληψη όσο περισσότερο διαβάζουμε κάτι τόσο ποιο δυνατή γίνεται η μνήμη. 

Αν  δεν θέλετε να ξαναδιαβάσετε από την αρχή ένα ολόκληρο βιβλίο δοκιμάστε να υπογραμμίσετε κάποια σημεία του κειμένου στα οποία θα μπορείτε αργότερα να ανατρέχετε. 

Συζητω αυτο που διαβασα με άλλους





Σε μια ομιλία του TED, ο ψυχολόγος Peter Doolitle είπε πως αν θέλουμε να θυμόμαστε αυτά που βιώνουμε,  να κάνουμε κάτι με όλες αυτές τις πληροφορίες καθώς η συζήτηση γύρω από αυτά που διαβάζουμε είναι ένας χρήσιμος τρόπος επεξεργασίας του νέου υλικού. 

Το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε στους άλλους τι νομίζουμε πως μάθαμε από όσα διαβάσαμε. 

Κι αν δεν το καταφέρουμε, ανατρέχουμε στο κείμενο και το ξαναδιαβάζουμε. 

Διαβάζουμ κατι  δυνατά






Ο καθηγητής ψυχολογίας Art Markman λέει πως το να διαβάζουμε δυνατά ενα κειμενο μάς βοηθά να καταλάβουμε και να θυμόμαστε όσα διαβάσαμε. 

Ωστόσο, επισημαίνει πως αυτή η τεχνική ενδεχομένως λειτουργεί μόνο σε περίπτωση που αυτά που πρέπει να αποστηθίσουμε είναι λίγα. Κι αυτό γιατί οι προτάσεις που κάνουμε ανάγνωση φωναχτά ή ακόμη και ψιθυρίζοντας, μοιραία ξεχωρίζουν. 

Θυμόμαστε να τις αναπαράγουμε και να τις ακούμε οπότε η μνήμη για αυτές λειτουργεί εντελώς διαφορετικά από τις λέξεις που διαβάζουμε σιωπηλά. 

Ξαναπιανουμε το βιβλιο

Το e-reading είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο όταν θέλουμε να αποφύγουμε έναν τόνο βιβλία μέσα στο σπίτι μας, αφού πλέον μπορούμε να κάνουμε download σχεδόν τα πάντα μέσω διαδικτύου. 

Ωστόσο οι έρευνες υποστηρίζουν πως αυτό αποδυναμώνει την μνήμη μας. 

Σύμφωνα με μελέτη, όταν οι άνθρωποι διαβάζουν την ίδια ιστορία σε χαρτί και στο ίντερνετ, στην πρώτη περίπτωση θυμούνται πολλά περισσότερα. 

Αυτό συμβαίνει ίσως επειδή ο σωρός χαρτιών στα χέρια μας δημιουργεί μια χειροπιαστή αίσθηση προόδου την οποία σε άλλη περίπτωση δεν νιώθουμε. 

Στο μεταξύ, άλλη έρευνα απέδειξε πως οι μαθητές έχουν καλύτερες επιδόσεις όταν διαβάζουν κάτι τυπωμένο και μετά καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις παρά όταν το διαβάζουν σε μια οθόνη υπολογιστή. 

Διαβάστε ακανόνιστα 




Ο καθηγητής πληροφορική Ben Y. Zhao υποστηρίζει πως το να προσπαθούμε να αποστηθίσουμε όλα όσα διαβάζουμε σε μια σελίδα είναι απλώς χάσιμο χρόνου. 

Αντ' αυτού συμβουλεύει να διαβάζουμε ακανόνιστα. 

Μην προσπαθείτε να απομνημονεύσετε τα πάντα το ίδιο καλά. Αντιθέτως, εστιάστε σε σημεία-κλειδιά που αποτελούν τη βάση των υπολοίπων. 

Αν αφιερώσετε το χρόνο σας στο να μάθετε το πιο σημαντικό σημείο ή ιδέα, τότε θα μπορέσετε να ανακαλέσετε κι άλλα κομμάτια μέσω του συσχετισμού ή της παραγωγικής λογικής τονίζει. 

Χρησιμοποιείστε τη μέθοδο Cornell για να κρατήσετε σημειώσεις






Η τεχνική του Cornell University για να κρατάμε σωστές σημειώσεις  χωρίζεται σε πέντε τμήματα:

  • Καταγραφή: Κρατείστε σημειώσεις πάνω σε αυτά που διαβάζετε.
  • Ερωτήσεις: Σκεφτείτε ερωτήσεις βάσει αυτού που διαβάζετε και σημειώστε τις.
  • Απαγγελία: Καλύψτε τις σημειώσεις σας και προσπαθήστε να απαντήσετε τις ερωτήσεις που γράψατε νωρίτερα.
  • Συλλογισμός: Συλλογιστείτε βαθύτερα τα όσα διαβάσατε.
  • Επανεξέταση: Αφιερώστε τουλάχιστον 10 λεπτά την εβδομάδα για να ξαναδιαβάζετε τις σημειώσεις σας. 

Δεν δυσκολα μπορουμε ευκολα να τα εφαρμοσουμε και να παψουμε ν ανησυχουμε πως δεν θυμομαστε τιποτα, αρα βαδιζουμε προε την...ανοια. 
Χαιρετε

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου