Πάνω από το πτώμα θα μου πάρετε το δίπλωμα.
Ο 88χρονος Αρίστος είναι ανένδοτος κάθε φορά που του ζητούν να σταματήσει να οδηγεί·
οδηγός σε όλη του τη ζωή, αρνείται να αποχωριστεί το τιμόνι.
Θα είναι σαν να μου κόβετε το οξυγόνο, μονολογεί.
Από την άλλη ο κ. Μανώλης, γεννηθείς το 1940, άριστος οδηγός έως σήμερα, ανακοίνωσε στις κόρες του ότι από το τρέχον έτος θα παραδώσει τα κλειδιά του αυτοκινήτου του.
Αισθάνομαι ότι ήρθε η ώρα να αφήσω το τιμόνι. Οταν χρειάζεται να μετακινηθώ θα παίρνω ταξί, λέει.
Ο 77χρονος κ. Χρήστος, αν και οδηγούσε πλέον μόνο πρωινά λόγω κακής όρασης, αποφάσισε να σταματήσει την οδήγηση, όταν έμαθε ότι θα γίνει παππούς.
Δεν ήθελα να θέσω σε κίνδυνο το παιδί
Τι λένε οι ειδικοί
Το ερώτημα
πότε πρέπει κάποιος να εγκαταλείψει το τιμόνι ταλανίζει πολλούς οδηγούς τρίτης ηλικίας και τους οικείους τους.
Δεν υπάρχει οριζόντιο κριτήριο με καθολική ισχύ, πρέπει να γίνεται εξατομικευμένη αξιολόγηση του κάθε οδηγού, κατα την
Ευρυδίκη Κραββαρίτη, ειδική παθολόγο και γηρίατρο, υπεύθυνη του Ιατρείου Γηριατρικής στο Λαϊκό Νοσοκομείο.
Είναι απαραίτητο να ελέγχονται η όραση, η ακοή, τα αντανακλαστικά .
Αν ο ηλικιωμένος επιδείξει προσαρμοστικότητα και έχει επίγνωση των ορίων του, μπορεί να συνεχίσει να οδηγεί με ασφάλεια.
Εμπειρίες αρμοδίων
Η ανανέωση του διπλώματος πυροδοτεί πολλές συγκρούσεις εντός των οικογενειών,
Βάσει νομοθεσίας,
μετά τα 65 έτη οφείλουν ανά τρία χρόνια να εξετάζονται από οφθαλμίατρο και παθολόγο και μετά τα 80 έτη να επισκέπτονται οφθαλμίατρο, παθολόγο, ΩΡΛ και νευρολόγο ή ψυχίατρο.
Σπάνια, βέβαια, κάποιος «κόβεται» στις εν λόγω εξετάσεις, δεδομένου ότι η λίστα των συμβεβλημένων με το υπουργείο γιατρών έχει καταργηθεί και οι ηλικιωμένοι οδηγοί πρέπει να προσκομίσουν μια γνωμάτευση από έναν ιδιώτη γιατρό, με τον οποίο δεν αποκλείεται να γνωρίζονται προσωπικά.
Ενας ηλικιωμένος κύριος που προσήλθε στο γραφείο μου, αν και τηλεφωνικά με διαβεβαίωνε ότι ήταν υγιής, διέκρινα από την πρώτη ματιά ότι είχε προχωρημένο Πάρκινσον, αναφέρει ο κ. Βεντουρής.
Ηταν μια από τις περιπτώσεις που δεν κατάφερε να ανανεώσει το δίπλωμα.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες
αντιμετωπίζουν τους μεγαλύτερους σε ηλικία πελάτες τους με την ίδια επιφύλαξη που επιδεικνύουν και στους νέους οδηγούς έως 25 ετών – εξ ου και τους χρεώνουν επιπλέον, διαμηνύοντας ότι θεωρούν αμφοτέρους επιρρεπείς σε οδικά ατυχήματα.
Οι οδηγοί, ωστόσο, της νέας γενιάς αναμένεται να είναι περισσότερο εξοικειωμένοι με τις διαδικασίες ελέγχου της οδηγικής τους δεινότητας, καθώς όσοι έβγαλαν δίπλωμα μετά το 2013 οφείλουν να επανεξετάζονται ανά δεκαπέντε χρόνια, χάρη στην ενσωμάτωση μιας ευρωπαϊκής οδηγίας στο ελληνικό δίκαιο.
Είναι πολύ δύσκολο να αποδεχθούν ότι ήρθε η ώρα να αποχαιρετήσουν την αγαπημένη τους συνήθεια.
Η πορεία αυτονομίας, ελευθερίας και ενηλικίωσης, που είχε ξεκινήσει στα 18, φθάνει στο τέρμα.
Το ανανεωμένο δίπλωμα που περιχαρείς παραλαμβάνουν τονώνει την αυτοπεποίθησή τους. Οι περισσότεροι αφού έχουν ολοκληρώσει και καταβάλει το αντίτιμο για το ανανεωμένο δίπλωμα, τελικά δεν κουνάνε το αυτοκίνητό τους, το έχουν παρκαρισμένο κάτω από το σπίτι και το… καμαρώνουν,
Δύσκολα μπορεί να τους πείσει κάποιος με επιχειρήματα, το καλύτερο είναι να επιδείξουν από μόνοι τους την απαιτούμενη ωριμότητα και να το πάρουν απόφαση
Για τους άνδρες το τιμόνι ταυτίζεται με την αρρενωπότητά τους, όμως και οι γυναίκες οδηγοί διεκδικούν το δικαίωμά τους να συνεχίσουν να οδηγούν.
Στατιστικά, οι γυναίκες που ζητούν ανανέωση διπλώματος είναι λιγότερες, η αναλογία είναι περίπου 80% έναντι 20%, διότι πρόκειται για μια γενιά στην οποία η οδήγηση μεταξύ των γυναικών δεν ήταν διαδεδομένη· οι γυναίκες οδηγοί αυτής της ηλικίας είναι, κατά κανόνα, σε πολύ καλύτερη “φόρμα” από τους συνομηλίκους τους
Υφίσταται αναμφισβήτητα ένας ηλικιακός ρατσισμός
Ολα τα στατιστικά στοιχεία αποδεικνύουν ότι πολλοί ηλικιωμένοι εμπλέκονται σε τροχαία, ως θύματα, οδηγοί ή πεζοί, επειδή λόγω μειωμένων αντανακλαστικών δεν προλαβαίνουν να αμυνθούν στην επικίνδυνη οδήγηση νεοτέρων.
Αυτό που δεν πρέπει να ξεχνούν οι οδηγοί μεγαλύτερης ηλικίας είναι η γενικευμένη επιθετική οδηγική συμπεριφορά που επικρατεί στη χώρα, δεν αφήνει περιθώρια για αργές αντιδράσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου